DOĞRUDAN ANLATIMA VE DOLAYLI ANLATIMA SAHİP CÜMLELER

11- Doğrudan ve dolaylı anlatıma sahip cümleler


Bir başkasının sözlerini olduğu gibi anlatmaya “doğrudan anlatım” denir.

Doğrudan anlatıma sahip cümlelerde aktarılan cümle tırnak içinde verilir.
Doğrudan anlatımlı cümleleri aktaran, cümleye kendi sözlerini katmaz.
Bu cümlelerin sonunda genellikle, “diyor, demiş, der” ifadeleri bulunur.

Bir başkasının sözlerini olduğu gibi değil de değiştirerek aktarmaya “dolaylı anlatım” denir.
Dolaylı anlatımda aktarılan cümle tırnak içinde verilmez.
Bu cümlelerin sonunda genellikle, “belirtti, ifade etti, söyledi” gibi sözler bulunur.

Ör:

Ceyda, arkadaşına: “Benimle oynar mısın?” dedi. (doğrudan anlatım)

Ceyda, arkadaşına kendisiyle oynayıp oynamayacağını sordu. (dolaylı anlatım)

Annesi yarışmada birinci olan kızına şöyle dedi: “Seninle gurur duyuyorum!” (doğrudan anlatım)

Annesi yarışmada birinci olan kızına kendisiyle gurur duyduğunu söyledi. (dolaylı anlatım)

Livy: “Deneyim aptalların öğretmenidir” der. (doğrudan anlatım)

Einstein, hayal kurmanın bilgiden önemli olduğunu söylemiş. (dolaylı anlatım)

Mevlana: “Kargalar ötmeye başlayınca bülbüller susar.” Demiş. (doğrudan anlatım)

Bir resmin bin kelimeden değerli olduğunu ifade etti. (dolaylı anlatım)

Yorumlar

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

ŞAŞIRMA CÜMLELERİ

KÜÇÜMSEME CÜMLELERİ

BENZER ANLAMA GELEN CÜMLELER